Skip to content

Betere merkbeleving of lagere portokosten?

Wat voor soort drukwerk zoek jij?

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • 1000+ tevreden klanten

Blog » drukwerktips » Betere merkbeleving of lagere portokosten?

Wat is de merkbeleving van jouw zakelijke post? En hoe laag wil jij jouw portokosten houden? Een dikker vel briefpapier is wellicht ‘exclusiever’, maar brengt door een hoger gewicht ook hogere verzendkosten met zich mee. In dit artikel bespreken wij het belang van merkbeleving in poststukken, hoe je dit kan creëren en combineert met het minimaliseren van de verzendkosten.

Belang van fysieke post

Veel bedrijven verzenden hun poststukken tegenwoordig bijna uitsluitend via e-mail. Traditionele, papieren brieven behoren hierdoor bijna tot het verleden. Dat is jammer, want volgens Cerfontaine (2015) heeft fysieke post enkele voordelen. Zo heeft het een vorm van ‘autoriteit’, zodat de informatie een hogere waarde heeft dan die van een e-mail. En omdat het fysiek wordt afgehandeld, heeft het een hogere attentiewaarde.

Van de elektronische mail blijft daarentegen 60% ongeopend (Nationale Email Benchmark, 2018). De mails die wel worden gelezen, worden ‘gescand’ en binnen enkele seconden gedeletet. E-mail is dus wellicht een snel en goedkoop communicatiemiddel, maar ook eentje die makkelijk genegeerd wordt. Fysieke poststukken zijn daarom op dit moment een uitstekende kans om jouw bedrijf of merk te onderscheiden van de concurrentie.

“Een dikker briefpapier heeft meer body, meer ‘feeling’.”

De effectiviteit van een poststuk wordt bepaald door zijn inhoud, maar de vorm heeft een grote invloed op de manier waarop men hem beleeft. En dit is niet beperkt tot de bedrukking van het briefpapier. Een dikker briefpapier heeft meer body, meer ‘feeling’. Hij voelt steviger aan, reageert anders op aanraking en kreukelt minder snel dan een dunner briefpapier. Daarom zou je al snel geneigd zijn om voor een dikker briefpapier te kiezen, maar de nadelen zijn de toegenomen verzend- en inkoopkosten vanwege het toegenomen gewicht.

Direct advies van onze ontwerpstudio?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Dikker = duurdere portokosten

Wie met enige regelmaat poststukken verstuurt, weet dat de verzendkosten per brief relatief hoog zijn. Het kost tegenwoordig €0,83 om een brief tót 20 gram te verzenden en €1,66 voor een brief van 21 tot 50 gram (PostNL Tarieven, 2018). Een dikker briefpapier is dus duurder om te verzenden, waardoor je een afweging moet maken tussen het beperken van de portokosten of het verbeteren van de papierkwaliteit. De enige mogelijkheid om te besparen op de portokosten is namelijk door het gewicht van het poststuk te verminderen.

Deze besparing staat echter haaks op het gebruik van een betere kwaliteit briefpapier. We waren bij HelloDruk.nl benieuwd naar de keuzen die je hebt en hebben daarom e.e.a. berekend. In deze berekeningen zijn de twee meest voorkomende enveloppen gebruikt: een C5-envelop van 7,5 gram en een EA5-envelop van 6,8 gram. Met betrekking tot de brief hebben wij ons beperkt tot een standaard A4-formaat briefpapier. De gewichten daarvan hebben wij in figuur 1 hieronder naast elkaar gezet.

Dit figuur toont het gewicht van een een A4 briefpapier op basis van de papierdikte,

Figuur 1. Gewichten per papierdikte (https://www.tuxx.nl/conversies/papier_gewicht/)

Bij het opzoeken van het gewicht van een briefpapier, hebben wij ons beperkt tot de bedrukbare soorten briefpapieren die wij bij HelloDruk.nl verkopen. Op dit moment is dat A4-briefpapier van 80, 90, 100 of 120 grams gewicht. Interessant is dat een 120 grams briefpapier 50% zwáárder is dan een 80 grams alternatief. Dit onderstreept nogmaals de keuze tussen verzendkosten óf merkbeleving.

Eindconclusie

In het geval dat alle cijfers nu door je hoofd heen tollen, geen nood! We hebben alles hieronder overzichtelijk in figuur 3 weergegeven. Uit onze berekeningen blijkt dat de keuze voor een envelop nauwelijks uitmaakt (maar 0,7 gram), dus is in figuur 3 hieronder uitsluitend met het gewicht van een C5-envelop in combinatie met een of meerdere vellen briefpapier gerekend.

Blogbericht Merkbeveling en Portokosten Afbeelding Gramsgewichten A4 Briefpapier

Figuur 2. Papiergewicht op basis van dikte A4 briefpapier

Concreet zijn er op basis van deze grafiek twee opties om uit te kiezen. Optie 1 is dun (80* of 90 grams) briefpapier waar je tót twee vellen van kan versturen tegen €0,83 portokosten, of tot 5 vellen tegen €1,66 portokosten. Optie 2 is het gebruik van dikker, 120 grams briefpapier waar je maar een vel van verstuurt met €0,83 portokosten of meteen tot vier vellen tegen €1,66 portokosten.

Conclusie: het gebruik van een dikker papier betekent dat je per poststuk effectief één vel briefpapier minder kan versturen. Maar daar staat dan wel een betere beleving van het briefpapier tegenover.

*) Let op! Een 80-grams briefpapier is, ondanks zijn lichtere gewicht, qua inkoop vaak duurder dan een 90-gramsbriefpapier. Dit komt doordat 90-grams briefpapier zo veel wordt verkocht, dat hier enorme schaalvoordelen op zijn bij de inkoop van papier.

Onze voordelen

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • Bestellen zonder registratie

  • Eigen ontwerpstudio

  • Ervaring sinds 1995

  • 1000+ tevreden klanten

Bestellen?

Bij HelloDruk helpen we je graag het beste uit je drukwerk te halen.