Skip to content

5 principes voor het ontwerpen van de mooiste vlaggen

Wat voor soort drukwerk zoek jij?

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • 1000+ tevreden klanten

Blog » drukwerktips » 5 principes voor het ontwerpen van de mooiste vlaggen

Vlaggen zien wij bij HelloDruk veel voorbij komen. Hoewel de ene vlag de andere niet is, is er toch een groot verschil in de kwaliteit van de verschillende ontwerpen te bespeuren. De beste vlaggen zijn degenen die je, na ze enkele keren te hebben gezien, nog lange tijd kan herinneren. Daarom vroegen wij ons af wat een vlag nu een goede vlag maakt.

“Daarom vroegen wij ons af wat een vlag nu een goede vlag maakt.”

De zoektocht duurde niet lang, want al gauw kwamen wij terecht bij de North American Vexicological Association. Deze organisatie bestaat uit een vereniging van personen die een grote interesse hebben in het ontwerp(en) van vlaggen. Gezamenlijk hebben zij vijf principes vastgesteld en als PDF gepubliceerd.

De principes die zijn opgesteld gelden primair voor landen- en regiovlaggen. Maar ze bevatten enkele lessen die je ook kunnen helpen bij het maken van een krachtig ontwerp voor bijvoorbeeld een verenigings- of bedrijfsvlag.

Basisprincipes voor herkenbare vlaggen

Hieronder lichten wij de vijf basisprincipes toe die, mits zij worden gehanteerd, leiden tot het ontwerp van een unieke, herkenbare vlag.

Principe 1: houd de vlag simpel.

Vlag van Zwitserland.

Vlag van Zwitserland.

Iedere mogelijke persoon moet een vlag kunnen identificeren. Zowel op het moment dat deze wappert in de wind, als wanneer hij recht naar beneden hangt omdat het niet waait. Ook mogen de details op de vlag niet te klein zijn, aangezien je deze vanaf een lange afstand moet onderscheiden. En in verband met het feit dat de vlag vanaf de achterzijde te zien is, moet het ontwerp ook in spiegelbeeld zijn te herkennen. Landsvlaggen die uitblinken in herkenbaarheid en eenvoud zijn de vlaggen van Zwitserland en Japan.

Vlag van Japan.

Vlag van Japan.

Tip: Een vuistregel voor het ontwerp van een vlag stelt dat als een kind het uit zijn of haar geheugen kan natekenen, de vlag zeer goed is ontworpen. Er zijn twee redenen om de vlag simpel te houden.

Principe 2: gebruik betekenisvolle symbolen

Vlag van Oekraïne.

Vlag van Oekraïne.

Een herkenbare vlag maakt gebruik van betekenisvol symbolisme. Dit symbolisme hoeft niet per sé door middel van een symbool zelf. Door een bewuste kleurkeuze te maken kan een vlag een zekere betekenis bevatten, zoals de vlag van Oekraïne. De onderste gele streep staat voor graan, de bovenste blauwe streep voor de heldere lucht.

Vlag van Friesland.

Vlag van Friesland.

Wordt er wel van symbolen gebruik gemaakt, dan bestaat deze vaak uit een eenvoudig, grafisch element. Het is belangrijk dat dit element van de andere kleuren op de vlag is te onderscheiden, omdat deze anders in het ontwerp weg valt. Deze symbolen worden meestal, maar niet altijd, centraal op de vlag geplaatst. Een goed voorbeeld is de vlag van Friesland, wiens zeven rode hartjes — volgens verschillende bronnen —  staan voor de zeven Middeleeuwse koninkrijken die zich tegen de Vikingen hadden verenigd.

Vlag van Côte d'Armor

Vlag van Côte d’Armor

Een bedrijfsvlag zal in de praktijk gebruik maken van een logo. Maar vaak is een bedrijfslogo té complex voor dit doeleinde (zie ook principe 4). Soms werkt het beter als een deel daarvan in het ontwerp voor de vlag wordt omgezet. Zo bestaat de vlag van Côtes-d’Armor uit een gestileerde zeemeeuw, met een blauwe lucht en groen landschap.

Principe 3: gebruik maximaal drie kleuren.

Over het algemeen bestaan vlaggen uit een combinatie van van vijf basiskleuren: rood, geel, groen, blauw, zwart en wit. Donkere kleuren worden daarbij van elkaar gescheiden door lichte kleuren, en vice versa. Dit creëert contrast en bevordert de herkenbaarheid. Als je meer kleuren gaat gebruiken, wordt een vlag visueel complex. De vlag van Zuid Afrika is een vlag die van zes kleuren gebruik maakt. Echter, de donkere kleuren worden van elkaar gescheiden door lichte. Deze vlag is daarom een goed voorbeeld van hoe je contrast creëert.

Vlag van Zuid-Afrika.

Vlag van Zuid-Afrika.

Bij het ontwerpen van een bedrijfsvlag kun je je het beste beperken tot de kleuren die in de huisstijl voorkomen. Vermijd het gebruik van kleurverlopen, om de simpele reden dat deze onvoldoende contrast bevatten. Combineert een huisstijl een groot aantal kleuren? Kies dan de meest prominente en combineer deze in het ontwerp.

Tip: Wil je controleren of je een goede contrastverdeling hebt? Zet je ontwerp om in grijstinten! Je ziet dan precies of je vlag in zwart-en-wit herkenbaar is.

Direct advies van onze ontwerpstudio?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Principe 4: Geen tekst of zegels

Vlag van Portugal.

Vlag van Portugal.

Vermijd het gebruik van teksten of complexe zegels. Beide moet je vermijden omdat deze zowel op lange afstand als in spiegelbeeld onleesbaar worden (dit is in strijd met het principe van een simpele vlag). Als er toch een complex symbool wordt gebruikt, dan is het verstandig deze te plaatsen op een eenvoudig achtergrond. De zegels op de vlag van India en Portugal zijn hiervan goede voorbeelden.

Vlag van India.

Vlag van India.

Tip: Wil een bedrijf dat je een vlag op basis van een zegel ontwerpt? Gebruik dan, zoals bij het logo, een (herkenbaar) element van deze zegel en plaats deze uitvergroot op de vlag.

Principe 5: wees onderscheidend.

Dit principe ligt wellicht voor de hand, maar let er op dat je vlag niet op die van andere lijkt. Wanneer verwarring ontstaat over welke vlag iemand ziet, is deze onvoldoende herkenbaar en dus niet te identificeren van wie deze is.

Gangbare vlagformaten

De conventie is dat een vlag altijd een rechthoekige vorm heeft met een maatverhouding van 2:1. Concreet houdt dit in dat de breedte van de vlag tweemaal zijn hoogte is. Bedrijfsvlaggen zijn hier niet aan gebonden, zodat er een ruim aanbod vormen en formaten is ontstaan.

De meest ‘standaard’ vlag die je kan verkrijgen welke de bovengenoemde conventie volgen, zijn de rechte modellen mastvlaggen. Deze zijn te verkrijgen in de volgende formaten: 100×70cm, 150×100cm, 180×120cm, 200×100cm, 225×150cm en de uiterst grote 300×200cm. Een smal, maar hoog alternatief type mastvlag is verkrijgbaar als het ‘staande’ model. Dit model mastvlaggen vind je in de formaten: 100×200cm, 100x250cm, 100×300cm, 100×350cm en 100×400cm.

Wil je breken met de rechthoekige vormen? Kijk dan eens bij onze beachflags. Dit zijn vlaggen met de meest afwijkende vormen. Je kunt ze vergelijken met de masten en zeilen van de verschillende sporten die op het water plaatsvinden. Hoewel vaak niet breder dan 40 à 80 centimeter, reiken ze tot wel 220cm, 315cm of 420cm in de lucht!

Voor kiosken, ijscowagens of foodtrucks zijn er de bescheiden kioskvlaggen die niet recht omhoog de lucht in rijken, maar zijwaarts uitsteken. Deze hebben als voordeel dat ze goed vanaf de zijkant zichtbaar zijn. Je vind ze op onze webshop in het formaat van 72×138×56cm, 79×152×63cm of 104×152×38cm.

Extra informatie: de oorsprong van vlaggen

Vlaggen zijn ontstaan uit de behoefte van militaire strijdkrachten om zich van elkaar te onderscheiden. In eerste instantie schilderden middeleeuwse soldaten een kenteken op hun schild. Toen schilden van het strijdtoneel verdwenen, stapten zij over op banieren. Deze banieren werden later in combinatie met vlaggen gebruikt. Toen de banier van het slagveld verdween, bleef de vlag nog bestaan.

Tegenwoordig zetten ook bedrijven vlaggen in om zichzelf te identificeren. Het is een werkende methode om een pand beter op te laten vallen. Echter, bij HelloDruk zien wij veel van dit soort vlaggen voorbij komen met ontwerpvan van wisselende kwaliteiten. De ene vlag is de andere niet, maar ze zijn ook in verschillende maten meer of minder goed te onthouden.

Omdat er zo’n sterk verschil tussen de verschillende vlaggen bestaat, vroegen wij ons bij HelloDruk af wat een goede vlag maakt. Een zoektocht op het internet leidde al snel tot de ontwerpprincipes die hierboven in dit blog zijn omschreven.

Onze voordelen

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • Bestellen zonder registratie

  • Eigen ontwerpstudio

  • Ervaring sinds 1995

  • 1000+ tevreden klanten

Bestellen?

Bij HelloDruk helpen we je graag het beste uit je drukwerk te halen.