Skip to content

5 essentiële ingrediënten van een menukaart

Wat voor soort drukwerk zoek jij?

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • 1000+ tevreden klanten

Blog » drukwerktips » 5 essentiële ingrediënten van een menukaart

In dit artikel behandelen wij de vijf essentiële ingrediënten voor het ontwerp van een menukaart: de leeswijze, de tekstinhoud, het kleurgebruik, het beeldmateriaal en de papiersoort. Als drukker zien wij veel van dit soort drukwerk, omdat wij vaak menukaarten produceren voor horecagelegenheden. Het valt ons hierbij op dat een deel van menukaarten van een relatief eenvoudig ontwerp is voorzien. Er zit dan geen verrassing in tekst, het kleurgebruik of het beeldmateriaal. Een gemiste kans. Want menukaarten zijn een belangrijk onderdeel in de totaalervaring van een restaurant, lunchroom of eetcafé.

De leeswijze van een menukaart

Allereerst willen wij beginnen met de manier waarop een menukaart wordt gelezen. Er zijn namelijk artikelen op het internet in de omloop die beweren dat het leespatroon er uit ziet zoals hieronder in figuur 1 is afgebeeld. Dit leespatroon gaat dan gepaard met de stelling dat op de rechterpagina, net boven het midden, een sweet spot bestaat waar klanten langer naar kijken dan de rest van de kaart. Op basis van deze logica is dit dan de plek waar je je gerechten met een hogere marge moet tonen. Deze stelling blijkt echter een grote misvatting te zijn.

Voorbeeld van hoe men denkt dat een menukaart wordt gelezen

Figuur 1. Voorbeeld van hoe men denkt dat een menukaart wordt gelezen

Een in 2012 gepubliceerd onderzoek heeft geen bewijs gevonden voor het bestaan van het in figuur 1 weergegeven leespatroon. In plaats daarvan is gebleken dat consumenten een menukaart lezen zoals een boek: van links naar recht en van boven naar beneden. Dit leespatroon hebben wij hieronder in figuur 2 afgebeeld. Omdat dit leespatroon er op deze manier uit ziet, is er logischerwijs geen sweet spot op de rechterpagina te bekennen. Je kunt een menukaart dus ontwerpen zonder speciaal met de leesrichting rekening te moeten houden.

Voorbeeld van hoe een menukaart werkelijk wordt gelezen.

Figuur 2. Voorbeeld van hoe een menukaart werkelijk wordt gelezen.

Extra weetje: het onderzoek heeft aangetoond dat menukaarten langzaam en aandachtig worden gelezen. Voeg daarom gerust extra informatie aan je menukaart toe. Meer informatie over een gerecht is geen afknapper.

Direct advies van onze ontwerpstudio?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

De tekstinhoud

De tekstinhoud van een menukaart is het allerbelangrijkste ingrediënt. Op basis hiervan moet een bezoeker van een restaurant, lunchroom of eetcafé bepalen welk gerecht hij gaat bestellen. De manier waarop gerechten zijn omschreven heeft eveneens invloed op beleving. Maar de tekst op een kaart heeft ook grote invloed op wat het ontwerp uitstraalt. Een goede balans tussen de verschillende elementen is daarom essentieel.

De typografie van een menukaart

De keuze voor een lettertype bepaald in grote mate het karakter van de tekstuele inhoud in een menukaart. Er kan daarom in principe niet zomaar een lettertype gekozen worden. Het is belangrijk een weloverwogen keuze te maken. Op veel menukaarten vind je standaard lettertypes als Arial of Times New Roman. Daarmee blijft de uitstraling van je menu beperkt. Het ziet er sneller saai en doorsnee uit.

De makkelijkste oplossing is om de kopjes van de categorieën hun eigen, opvallende font mee te geven. Deze omvatten slechts beperkte onderdelen van de menukaart, zodat het niet vermoeiend wordt om ze te lezen. Ook helpt het om een visuele scheiding tussen verschillende categorieën op een menu aan te brengen.

De beschrijvingen

Een aanzienlijk deel van de menukaarten maakt geen of weinig gebruik van beschrijvende teksten. Veelal zijn het droge, feitelijke teksten van het gerecht, zoals “groentensoe”, “salade zalm” of “Kipsaté schotel”. Soms daaronder voorzien van klein gedrukte tekst die aangeeft wat er in het gerecht zit. Dat kan echter beter. Volgens dit onderzoek maken beschrijvende teksten je gerechten aantrekkelijker om te bestellen, helpen zij de klanten om een keuze te maken en leiden ze in het algemeen tot een verbetering van de klantentevredenheid.

De feitelijke benamingen of omschrijvingen van de gerechten hierboven zou je dus respectievelijk kunnen veranderen in “groentesoep van lokaal geteelde groenten”, “frisse salade met verse, gerookte zalmfilet” en “schotel met heerlijke, malse kipsaté”. Je moet hier echter wel bij opletten dat je de verwachtingen waarmaakt. Want hetzelfde onderzoek stelt dat, als je niet aan de verwachtingen voldoet, de klant extra teleurgesteld zal zijn ten opzichte van een menukaart zonder deze beschrijvende teksten.

De prijzen

De keuze voor een menu hangt in sommige gevallen ook samen met de prijs. Is voor jouw gasten prijs geen issue of wil je juist zo min mogelijk nadruk op prijzen leggen? Aangezien het uitmaakt op welke manier menuprijzen zijn weergegeven, vind je hieronder drie tips die je kan gebruiken om associaties met het uitgeven van geld te vermijden:

  • Vermeld prijzen van gerechten vlak naast hun titel, niet in een aparte kolom. Op deze manier zijn de prijzen lastiger met elkaar te vergelijken. Men richt zich dan meer op de beschrijving van een gerecht, dan de prijs die gevraagd wordt.
  • Getallen zoals ‘2,25’ of ’16, 95’ worden visueel kleiner als je ze afrondt naar ‘2,2’ en ‘16,9’.
  • Gebruik geen euroteken om een directe associatie met een geldbedrag te vermijden. Het bedrag van €15,95 wordt in dit geval dus weergegeven als 15,95.

Het beeldmateriaal

Bij bijna al het drukwerk adviseren wij doorgaans om veel van beeldmateriaal gebruik te maken, maar in het geval van menukaarten raden wij het juist af. Het tonen van foto’s van de verschillende gerechten heeft namelijk associaties met goedkope eetgelegenheden. Tenzij dit natuurlijk je doel is, wil je deze associatie wilt vermijden. Als je toch afbeeldingen wilt gebruiken, doe je er goed aan om maximaal één afbeelding per pagina of categorie te gebruiken.

Een alternatief voor beeldmateriaal zijn illustraties. Dit zijn grafische elementen die universeel zijn toe te passen. Ze hebben roepen niet direct associaties op met goedkope ketens, maar wel de kracht van beeldmateriaal. Een bijkomend voordeel is dat de kleuren zijn aan te passen aan het ontwerp en/of de huisstijl van de horecagelegenheid.

Alternatieve papiersoorten voor een menukaart

Uiteindelijk kun je een uiterst sterk ontwerp maken, ook het materiaal waar deze op gedrukt wordt heeft invloed op de uitstraling van de menukaart. Er zijn twee populaire manieren om een menu te tonen. Gedrukt op vellen papier die in mappen worden gestopt, of menukaarten bedrukt op stevig papier. Laatstgenoemde is op alle denkbare vormen en formaten te produceren. Ook is er een nieuw alternatief om een menukaart op hout te laten drukken. Hout heeft een robuuste, natuurlijke uitstraling die onder andere populair is bij road- en steakhouses.

Onze voordelen

  • Gratis verzending

  • Snelle aflevering

  • Bestellen zonder registratie

  • Eigen ontwerpstudio

  • Ervaring sinds 1995

  • 1000+ tevreden klanten

Bestellen?

Bij HelloDruk helpen we je graag het beste uit je drukwerk te halen.